Nutella...

Hej mina vänner. Igår spenderade jag min kväll på att göra nutellabullar! Det blev jättegott, nygräddade vetebullar fyllda med nutella. Som pricken över i är de penslade med smält smör och doppade i socker till serveringen

Jag har aldrig haft nutella som fyllning för i vetebullar så jag var tvungen att testa. Blev godkänd av de som har testat så jag kommer garanterat göra det fler gånger. 
Jag har valt att grädda dem helt openslade. När de sedan var nygräddade penslade jag dem med smör och doppade i strösocker. 
 
Har man tänkt att frysa in bullar är det bäst att göra det openslade. När ni ska ha dem till servering kan man ta dem ur frys och värma den i ugnen. Sen pensla dem och doppa dem i strösocker. Då känns dem helt nygräddade, fiffigt? 
 
 
Ingredienser: 
50g jäst
5dl mjölk 
1dl strösocker
150g smör 
ca 14dl vetemjöl 
1/2 tsk salt
 
Fyllning:
2msk smör 
2dl nutella 
 
Smör och strösocker till pensling 
 
Såhär gör du:
1. Smula jästen i en bunke och smält smöret i en kastrull tillsammans med mjölken, 37 grader
2. Häll ner mjölken/smöret i bunken, tillsätt socker och salt 
3. Arbeta in vetemjölet lite i taget till en deg och låt den sedan jäsa under en bakduk, 30 min 
4. Under tiden den jäser kan du ta fram två plåtar täckta av bakplåtspapper och mjöla bakbänken
5. Gör nu fyllningen 
6. Sedan delar du degen i två lika delar och knåda i 2-4min
7. Kavla ut ena deghalvan till en rektangel och bred på fyllningen. 
8. Antingen rullar du ihop degen till ett rör eller så viker du den dubbelt och skär 1cm långa strimlor som du sedan snurrar till snurror. 
9. Låt de sedan jäsa 30min till under bakduk 
10. Sätt ugnen på 210 grader och de ska gräddas i 10min. 
 
Njut och lycka till! Klicka gärna på gilla-knappen så jag vet om ni gillar det! ☺
 
| |
Upp