Krämig kycklingpaj

Denna goda pajen hade vi till middag här hemma igår. Det är första gången som jag käkar och lagar en kycklingpaj, den blev jättegod. Jag valde att ha ris och en lätt sallad till vid sidan om på så sätt blir det en riktigt god middag. 
 
Tid + hur många: 50min, 4 personer 
 
(null)
 
Pajdegen: 
150 g smör 
3 dl vetemjöl 
1 nypa salt 
2 msk kallt vatten 
 
Fyllningen: 
2 kycklingfiléer 
1 msk smör till steckning
salt och peppar 
torkad basilika 
soja 
sweetchili sås 
2 dl matlagningsgrädde 
1 buljongtärning för grönsaker 
2 paprikor 
1 paket bacon 
två nävar riven ost
 
(null)
 
Såhär gör du: 
1. Blanda ingredienserna till pajdegen. Kavla sedan ut den och klä en smord pajform 
2. Låt den vila i kylen i 20 min och sätt på ugnen, 225 grader
3. Börja strimla kycklingen och stek den med smör. Krydda direkt med salt och peppar 
4. Samla upp en deciliter matfett (sky) från kycklingen och lägg i en skål vid sidan om
5. Ta bort kycklingen och lägg dem på en tallrik. 
6. Strimla paprikorna och baconen och stek dem tills paprikan är mjuk
7. Medans paprikorna och baconen värms blandar du skyn med soja, sweetchili sås och 2dl grädde
8. Låt skyn + ingredienserna koka upp på spisen och låt den sedan sjuda i 4 min (rör om hela tiden när den kokas upp!) 
9. Ta ut pajdegen ifrån kylen och värm den i ugnen, 20  min
10.När du tar ut pajen från ugnen så lägger du på alla ingredienserna och avslutar med skyn, riven ost och basilika. 
 
Lycka till mina vänner! 
matlagning | |
Upp