Marrängtårta

Denna marrängtårta görs i tre steg och den är superlätt att baka! Det kan aldrig bli fel med en marrängtårta och smakerna sätter sig själv! Många uppskattar också när man dekorerar tårtor med färska bär och nötter, i denna skapelsen körde jag med jordgubbar och pinjenötter.
 
 
 
Botten:
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl strösocker
5 st äggulor
4 msk mjölk
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Maräng:
5 st äggvitor
2,5 dl strösocker
50 g pinjenötter
 
Fyllning:
3 dl vispgrädde
2 dl lemon curd (jag körde min egen touch på det hela och hade kondenserad mjölk istället, supergott) 
0,5 l hallon, cirka (eller jordgubbar som jag hade)
 
Såhär gjorde jag: 
1. Mixar allting som står i "botten receptet" i tur och ordning
2. Sedan låter jag den vila ett par minuter i skålen, medans jag startar med marängen
3. Är super noga med att inte få med äggula när jag ska vispa äggvitor, annars finns det en risk att marängen inte får den konsistensen som är önskad. 
4. Sedan tillsätter jag strösocker och vispar till en fast form (du ska kunna vända skålen ovanför huvudet)
5. Sedan tar du smeten i den andra skålen och brer ut på en plåt som är klädd med bakplåtspapper
6. Täck smeten med marängsmeten och toppa med pinjenötter. 
7. Gräddas i ugnen,150 grader 15 minuter
8. Under tiden vispar jag grädden och blandar ner kondenserad mjölk
9. Till sist toppar jag tårtan med färska bär
| |
Upp