Fisksoppa

 
Det blev fisksoppa till middag i Fredags! Fisken som jag valde att ha i var lax och torsk, vilket blev super gott. Underbara färger på denna soppan också. 
 
Ingredienser: 
300 g blandad fiskfiléer (t ex lax, torsk eller spätta)
Ca 10 små gula lökar (en stor lök går också bra)
2 msk smör eller margarin
1 burk hela skalade tomater (krossade tomater fungerar också)
5 dl fiskbuljong (tärning + vatten)
1/2 dl vitt vin 
Timjan (jag köpte i kruka på Ica) 
Lagerblad (jag hade fyra stycken)
250 g räkor (lägg på dessa precis innan servering på tallriken) 
1 dl vispgrädde
 
Såhär gjorde jag: 
1. Började att bryna löken i smöret. Sedan tillsätter jag tomaterna, fiskbiljongen, vinet och timjan. Låt det sjuda i 20 - 40 minuter. Ju längre du låter det sjuda tillsammans, desto mer kommer smakerna fram. Du får smaka av mellan varven och känna om du behöver tillsätta mer kokande vatten
2. Lägger i fisken. Jag hittade ett paket med färdig tärnade bitar 300g. Vi var fyra som åt igår och det räckte att ta två påsar. 
3. Till sist serverar du det varmt tillsammans med kalla räkor och en kvist timjan
 
Hoppas det smakar, Kram H 


matlagning | |
Upp