Basilika

Att odla basilika är väl härligt. Det får inte bara köket att dofta ljuvligt utan det ser fantastiskt gott ut också! Du får chansen att tillsätta en god krydda till din matlagning och även gör den gröna odlingen att vi människor mår fantastiskt. 
 
 
Basilikan är förmodligen en av de mest odlade kryddorna bland hemodlare. Här i Sverige förknippas den ofta med södra Europa, men den kommer faktiskt ursprungligen från Indien.

 

Odling:

Du kan så frön inomhus redan tidigt på våren. Man kan odla basilika året runt inomhus också, vilket är härligt. Det är lättast att odla i kruka så som jag har gjort, det går även bra i växthus eller på balkong/terrass med bra förhållanden. Jorden måste vara både fuktig, lätt och väldränerad. Basilikan står gärna i lite mer näringsrik jord än andra kryddväxter.

Tips: 

Vill du ha basilika som ska återkomma även i vinter? Då kan du göra som jag har gjort, skörda bladen. Jag har skördat bladen och lagt dem på en handduk för att torka. Sedan smular jag bladen och lägger i en kryddburk. Sen håller de sig i burken till att jag strör ut dem i en kruka till hösten. 

 
 
 
 
 
tips | |
Upp