Kikärtsburgare

Om ni såg min insta-story häromdagen såg ni nog att jag käkade kikärtsburgare. Det var första gången jag testade och det blev jättegott. Innan har jag försökt att göra linsbiffar men dem höll inte ihop så bra, men dessa burgarna höll mycket bättre. 
 
Nu har jag börjat med en mer vegetarisk matkost och det är mycket roligare att göra egna biffar/hamburgare för ibland känns det som att man äter mycket halvfabrikat eller pasta. Men ett tips innan ni börja steka dessa burgarna är att "teststeka" en liten bit innan. Håller inte burgaren ihop får du tillsätta mer mjöl.
 
 
Ingredienser: 
350 g kikärtor 
2 ägg 
100 g halloumi 
0,5 dl fryst persilja 
0,5 dl ströbröd 
0,5 dl vetemjöl 
saft från en halv citron 
En nypa salt 
En nypa peppar 
Olja eller smör till stekning 
 
Såhär gör du: 
Skölj ordentligt av kikärterna i kallt vatten och låt ligga i ett durkslag. Efter att de har runnit av mixar du dem i en matberedare tillsammans med äggen. Sedan river/hackar du halloumin och vänder ner i en skål tillsammans med riven vitlök, persilja, ströbröd, mjöl, citronsaft, salt och peppar. Tänk på att detta ska blandas samman med en slev (inte mixas). Låt smeten vila ca 5 minuter. 
 
Häll upp ströbröd på en tallrik och doppa biffarna i det innan stekning. Det gör att du får en krispig yta. Stek 2-3 minuter på varje sida. Servera med pommes och dina favorit tillbehör på en hamburgare. Favoriten för mig helt klart rödlök (helst picklad), 
 
/H 
 
 
 
matlagning | Vegetariskt, Vego | |
Upp