Kladdkaka med zucchini!?

Du tror säkert att jag har förstört den goda traditionella kladdkakan som man själv minns att man bakade som liten. Det var ju det ända receptet som jag kunde utan till. Men jag hade en period nu innan sommaren där jag skulle vara lite nyttigare för att ställa om mitt tänk lite grann. Så jag valde detta receptet då. Jag kan ärligt säga med handen på mitt hjärta att det var en god kaka om dutycker om den mörka smaken av choklad och jag smakade inte av zucchinin alls! 
Ingredienser, 8 personer: 
50g färska urkärnade dadlar
150g mörk choklad
5 dl riven zucchinis (när jag gjorde den så räckte en hel zucchini) 
2 ägg 
1/2dl honung 
2dl mandelmjöl (+ lite extra när du smörjer formen) 
1dl kakao 
1 tsk vaniljpulver 
1/2 tsk salt 
Rapsolja (till formen) 
50g mörk choklad
 
Vad man kan toppa kakan med: 
Riven mörk choklad
hackade pistagenötter (eget val av nötter, jag valde att krossa mandlar)
Kakaonibs
Färsk frukt 
 
Såhär gjorde jag: 
1. Satt på ugnen på 175 grader
2. Smörjer en kakform med olja och mandelmjöl 
3. Hackar dadlarna 
4. Smälter den mörka chokladen över ett vattenbad
5. River zucchinin (glöm inte att krama ur vattnet från den, annars badar kakan i vatten) 
6. Sedan mixar jag zucchinin tillsammans med de övriga ingredienserna (förutom den smälta chokladen) 
7. Häller smeten i formen och gräddar den i ugnen 12-15 minuter 
8. När den kommer ut och har svalnat häller jag på chokladen. 
9. Låt kakan sedan förvaras i kylen
 
| Zucchini kladdkaka | |
Upp