Engelska scones

 
 
 
 
Godmorgon fina ni! 
Har haft en mysig början på dagen med lite sovmorgon och en god frukost. Det passade bra nu innan jag ska sticka iväg till jobb. Så gott och snabbt att göra. 
 
Ingredienser, 6-8 scones:
  1. 7 1/2 dl vetemjöl.
  2. 1/2 tsk salt.
  3. 1 1/2 tsk bakpulver.
  4. 1/2 dl råsocker.
  5. 125 g kallt smör.
  6. 1 ekologiskt ägg.
  7. 2 dl mjölk.
  8. Ägg, mandelsmån och råsocker till pensling.
Såhär gjorde jag: 
1. Sätt på ugnen, 250 grader
2. Började med att blanda de torra ingredienserna (sikta gärna mjölet, det blir lättare att arbeta med det då)
3. Sedan tärnar jag smöret och blandar med de torra ingredienserna
4. Blandar ägget tillsammans med mjölken enskilt
5. Häller över mjölk/ägg blandningen och formar till en deg 
6. Kavlar ut degen på ett mjölat bord och formar degen till en avlång rektangulär form med 3cm i höjd
7. Sen valde jag att göra triangel formade scones idag men det går bra med vilken form som helst
8. Penslar dem innan jag lägger in dem i ugnen, 10 minuter
 
Lycka till, kram H
 
| |
Upp