Focaccia

Jag bestämde mig för att baka ett bröd till fisksoppan ikväll och tyckte detta brödet passade bra! Det är ett italiensk bröd som jag valde att toppa med flingsalt, torkad basilika krydda och färska basilika blad. 

 
Ingredienser:
25 g färsk jäst, 1/2 pkt
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning
 
Såhär gjorde jag
1. Började med att blanda jästen tillsammans med ljummet vatten
2. Tillsätter resten av ingredienserna 
3. När jag tillsätter mjölet så tar jag lite i taget och siktar det
4. Sedan när det ska jäsa första gången (30 minuter) i bunken, häller jag över olivolja på degen
5. När degen har jäst trycker jag ut den på en plåt och låter den jäsa igen (20 minuter) 
6. Sen toppar du den med önskade ingredienser och låter den bakas i ugnen, 10 minuter 220 grader 
 
Kram /H 
 
matlagning | |
#1 - - Sanna:

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mitt senaste recept också!

Svar: Tack så mycket! Har tittat på det, dem såg jättegoda ut. Hade gärna själv velat testa att baka sådana. Fin blogg du har! Kram, H
Hanna Christensen

Upp